En bra basgarderob

 Fick några frågor om hur en bra basgarderob ser ut och om den måste vara dyr, här kommer mina bästa tips på plagg som bör finnas i allas garderober!

Linnen, t-shirts & toppar: Viktigt att ha många att kunna byta med. De ska dessutom vara bekväma (gärna i bomull) att ha under koftor och cardigans. Enfärgade är bäst för maximal funktion, gärna i basfärger som svart, vitt samt andra basfärger som passar till allt. Lägg gärna mer pengar på sådana linnen, sen kan du köpa linnen och t-shirts i trendfärger på H&M.

Tröjor, koftor & cardigans: Detta är också viktigt i en basgarderob! Några riktigt bra tröjor och koftor som går att matcha till allt är ett måste. Byter man linne under kan man fixa hur många olika kombinationer som helst med dessa plagg. Man bör ha några olika tröjor/koftor i svart, vitt samt sin favoritfärg, gärna en v-ringad också. Trendiga mönster eller modeller kan man sen komplettera med för varje säsong billigt från H&M.

Jeans: Detta är också ett väldigt viktigt plagg. Beroende på hur ofta man har jeans (jag har det varje dag) behöver man olika många par. Det som är bra med jeans är att man kan ha det nästan till allt, skola med en snygg tröja till, på jobbet, till partykvällen med ett schysst linne till. Personligen tycker jag att man ska ha ca 5 par jeans, som alla är bekväma. Gärna i olika tvättar också, kanske ett par ljusare, ett par mörkare, ett par med bootcut, ett par stuprör.. det beror ju dock helt på vad man själv gillar!
Seven tycker jag har många snygga modeller, dessutom sitter de jättebra!

Byxor: Ett par andra byxor är också bra att ha, till exempel ett par vanliga svarta byxor samt ett par vita.
Det är tidlösa plagg som man kan kombinera med det mesta.

Klänningar & Kjolar: En snygg klänning som man kan kombinera på lite olika sätt, exempelvis över jeans eller med ett par snygga stövlar är bra att ha, gärna i en basfärg. Dessutom är "den lilla svarta" ett måste i varje tjejs garderob. En enkel (svart ) kjol är också en bra investering.

Mysdress: Mysiga och bekväma plagg att gå hemma i, ner till gymmet eller att ha på sig framför tv'n är också bra att ha. Gärna ett s.k. set med matchande tröja+byxa, eller ett par vanliga bomullsbyxor med en t-shirt. Själv gillar jag Juicy Coutures kläder, men se upp för Juicy-kopior, de säljs nämligen aldig i "set" som äkta!

Skor & Accessoarer: Här beror det också lite på vad man har för stil, men ett par loafers eller ballerinas är attid bra att ha och kan matchas till det mesta. Likaså ett par svarta pumps eller andra högklackade skor. Vad gäller accessorarer är det väldigt trendstyrt och billiga smycken från H&M är bra att kunna kombinera med.

Har du också en fråga? Skriv till [email protected] svarar alla! =)


Kommentarer
Postat av: Sophie

Håller med! Bra basgarderob! Det är bara det att det är så tråkigt att köpa baskläder....

Kram Sophie

Postat av: Amanda

Japps, baskläder är bra att ha! Men jag håller med om att det är ganska trist att shoppa.. jag kommer hellre hem med nåt rosa.. eller några partylinnen trots att jag har massor hemma! :p
Kram/Amanda

2005-12-19 @ 16:09:18
URL: http://shopping.blogg.se
Postat av: Angelica

jag tror inte på termen basgarderob. jag köper och matchar hejvilt och jag ser alltid bra ut. har inga svarta byxor eller vita. massa jeans visserligen, men det är ju min stil. sen köper jag allt i olika färger och matchar sen därefter, funkar hur bra som helst! :D

2005-12-29 @ 12:44:32
Postat av: Amanda

Tror det beror väldigt mycket på vad man har för stil. Själv har jag en väldigt klassisk stil och inte så jättemycke färger. En basgarderob kan man ju ha (och bör ha enligt mig) även om man har någon annan stil, basplagg passar alla, färg, form och modeller kan man ju dock variera! =)
/Amanda

2005-12-29 @ 15:37:00
URL: http://shopping.blogg.se
Postat av: Johanna

Håller helt med! För ett år sen så hade jag inte alls fattat galoppen med en basgarderob och stod alltid och undrade vad jag skulle ha på mig,men efter att ha läst ebba von sydows bok om en bra basgarderob och dina tips amanda har det blivit mycket enklare att välja kläder på morgonen!

2007-02-14 @ 16:28:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback